הירו מדיה

על מהפכת תוכן הוידאו המקוון

Master of my domain, Lord of the Manor, I'm the Queen of the castle!

Based on an article by Hiro Media

מי לא זוכר את הפרק האלמותי בסיינפלד שבו הכוכבים ערכו התערבות "שליטה עצמית" בדחפים שלהם. מי שזכה לצפות בפרק הזה, אז בשנות ה-90, בוודאי גם זוכר שהוא נאלץ לראות את הפרק בזמן שהוא שודר. היינו צריכים להפסיק את כל הפעילות שלנו, להתאים את לוחות הזמנים שלנו ללוח השידורים ולא היה לנו מועד אחר לצפות בו. אחד אחרי השני הוכיחו חברי חבורת סיינפלד שהיכולת שלהם לשלוט בעצמם היא נמוכה עד רעועה.

אז נכון בתקופה ההיא גם אנחנו הצופים לא היינו אדונים לגורלנו וגם חבורת סיינפלד לא הוכיחה יכולות שליטה עצמית גבוהות במיוחד, אבל היום המצב שונה ואנחנו אכן: שולטים בממלכה שלנו, הלורדים של האחוזה שלנו ומלכות הטירה שבבעלותנו. וזה בא לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר בתחום שבו סיינפלד פעל – תחום הטלוויזיה.

אנחנו חיים עולם חדש של טלוויזיה. עולם שבו אנחנו יכולים לבחור את התכנים שבהם נצפה, את הזמן שבו נצפה בהם ואת המקום. המודלים הישנים של שידורים טלוויזיוניים כבר לא כל כך רלוונטיים והנתונים מצביעים על ירידה מתמדת באחוזי הצפייה בטלוויזיה המסורתית.
לא מאמינים? אז הנה קצת נתונים: נכון לימים אלו ענקית התוכן המקוון נטפליקס עוברת בערך השוק שלה את רשת השידור המצליחה ביותר בארצות הברית – CBS. מדובר בשינוי מהפכני רב עוצמה שמובל על ידי שוק האונליין וידאו.

מבולבלים? בואו נעשה סדר. במה אתם תבחרו?? להיות כפופים ללוח שידורים קבוע מראש ולרשתות שמנסות לייצר תוכן שפונה אל המכנה המשותף הרחב ביותר? או… לקבל תוכן וידאו מקוון, קרי: סרטים וסדרות שנבחרו עבורכם, הותאמו לטעמכם וניתן לצפות בהם מתי שנוח לכם? ובכן הנתונים מראים שרוב האנשים בוחרים באפשרות השנייה.

מתחוללת כאן מהפכה משמעותית בהרגלי הצפייה שלנו וכן מאבק בין שני תפיסות עולם. התפיסה הישנה והשמרנית, שכללה שליטה טוטאלית של רשתות שידור גדולות בתעשיית הטלוויזיה כגון CBS שהביאה למרקע שלנו סדרות CSI, Criminal Minds או 60 דקות. סדרות שמנסות לדבר לכל הקהלים: מבוגרים, צעירים, ילדים, קשישים וכו' וסופן – לא לדבר אל אף אחד. ולעומתה עומדת התפיסה החדשה. תפיסה שבה אנחנו שולטים בממלכה שלנו ובוחרים את התכנים.

אך אל דאגה, רשת השידור CBS עדיין נחשבת למובילה ומצליחה. היא עדיין מפיקה להיטים ששיעורי הצפייה שלהם גבוהים מאוד, ביניהם סדרות ואירועי ספורט, אך המגמה כבר מורגשת היטב. ניכר שהצופה הנבון והטכנולוגי מחפש אלטרנטיבות צפייה אחרות וגם מוצא אותן, די בקלות. הטרנד הזה ממחיש בצורה בהירה שהמודל הישן של רשתות הטלוויזיה הגדולות מאבד מכוחו.

בניגוד למודל הישן ניצב לפנינו מודל חדיש ונטפליקס הוא דוגמה נהדרת. נטפליקס בחנה היטב את שוק הוידאו אונליין וזיהתה שתי מגמות עיקריות. ראשית, כדאי להתייחס לכל צופה כייחודי. שנית, אותו צופה ייחודי מעדיף להיות סביל.
על פי מגמות אלו פיתחה נטפליקס אלגוריתם ובו היא למעשה ממליצה לצופיה על תכנים, בהתאם לתחומי העניין והעדפות האישיות שלהם.

מעתה אנחנו לא צריכים לזפזפ יותר, אנחנו מקבלים הצעות לצפייה שמכוונות בול לטעם שלנו.
נכון, 20 מיליון צופים של CBS עדיין נאמנים לה, אך המודלים החדשים מתחילים לכרסם בהצלחה של רשתות השידור הגדולות. יש עלייה ברורה ומובחנת בדרישה לתוכן וידאו מקוון המותאם לצופה ומוגש אליו ישירות, ואת זה הרשתות הותיקות לא מספקות לנו. הסיבה לכך היא שהמודל החדש עומד בניגוד לעקרונות שלהן.

בעידן הסיפוק המיידי אין ספק שאנחנו Masters of our domain. אנחנו נהנים מתוכן מטורגט (=מותאם אישית) והיום זו מילה נרדפת להצלחה ושגשוג. חברות שידור שישכילו להתאים את עצמן לתקופה, יצליחו ובגדול. חברות שיישארו עם המודלים הישנים ימצאו את סופן.

מבוסס על מאמר מאת אריאל נפחי, מנכ"ל ומייסד הירו מדיה

כתיבת תגובה