אופניים חשמליים מבמבוק

מיסטיקה או רציונאליות: כיצד ניתן להסביר את צריכת החשמל הנמוכה של אופניים חשמליים מבמבוק?

הם זולים יותר ממכוניות חשמליות, קל יותר להטעין אותם וגם הרבה יותר פשוט למצוא להם חניה, אנחנו מדברים על אופנים חשמליים, כמובן. זהו כלי הרכב היעיל, הנוח, האקולוגי והחסכוני ביותר כיום ואין ספק שתהיה לו השפעה משמעותית על הדרך שבה אנחנו מתניידים בעיר וגם מחוצה לה.

הסיפור שלי מתחיל לפני חצי שנה לערך, כאשר פנה אליי חבר וביקש שאעזור לו לבחור אופניים חשמליים. הוא פנה אליי מאחר ואני רוכב  ותיק, אך אם לומר את האמת הידע שלי בתחום האופניים החשמליים היה מוגבל למדי. הסכמתי לעזור לו בשמחה רבה ובלבד שייתן לי מספר שבועות לערוך מחקר מקיף שבתומו אגיע אליו עם תשובות מלומדות.

במהלך המחקר גיליתי עולם ומלואו. נכון להיום יש שפע של סוגי אופניים חשמליים, חלקם איכותיים, חלקם פחות. הופתעתי למצוא הבדלים בין סוג אחד למשנהו. לתומי חשבתי שאין הרבה הבדל בין סוגי האופניים החשמליים השונים, אבל מהר מאוד הסתבר לי שמדובר בתורה שלמה, שאי אפשר ללמוד אותה על רגל אחת. האופניים החשמליים נבדלים זה מזה במשקלם, בשלדה שלהם, באיכות המנוע והסוללה – והבחירה, איך לומר, לא פשוטה.

למדתי הרבה מהמחקר שערכתי, אבל מה שצד את עייני, העלה תהיות וגרם לי לפתוח את סיפרי הפיזיקה מימי התיכון  – היו דווקא אופניים חשמליים מבמבוק, וליתר דיוק הבמבובייק של חברת 'במבובייק טכנולוגיות בע"מ', הישראלית.
במהלך המחקר גיליתי שצריכת החשמל וטווחי הנסיעה של אופניים חשמליים הם יחסית דומים. רוב היצרנים של אופנים חשמליים בעלי שלדת מתכת (קרבון, פלדה, טיטניום) מבטיחים צריכת חשמל של 8 אמפר/שעה עם טווח נסיעה מינימאלי של בין 20-30 קילומטר. ואז התוודעתי לבמבובייק, אופניים כחול לבן שמבטיחים טווח נסיעה מינימאלי של כ-40-50 קילומטרים עם צריכת סוללה של 2 אמפר/שעה בלבד!!!
איך זה יכול להיות? תהיתי. מה מקור ההבדל בין אופניים חשמליים העשוים משלדת מתכת לבין אלו העשויים משלדת במבוק? האם יש לזה הסבר מדעי ראציונלי? או שמא זה פורס מז'ור?

מאחר והבמבובייק הם פרי פיתוח ישראלי, הרמתי טלפון לממציא שלהם מר אופיר פרום וביקשתי להבין הכצעקתה? כיצד יש פערים כל כך גדולים בין אופניים בעלי שלדת מתכת לבין כאלו עם שלדת במבוק. וזה מה שגיליתי:

אופיר הסביר שהעקרון שעומד מאחורי הבמבובייק הוא למעשה החוק השני של ניוטון. החוק השני של ניטון גורס כי "הכוח המופעל על הגוף הוא מכפלת מסת הגוף בתאוצה שלו". החוק אולי נשמע מסובך, אבל הוא ממש לא. במילים פשוטות: התאוצה של האופניים מושפעת באופן ישיר ממשקלם (המסה שלהם) ומהכוח שמפעילים עליהם (עוצמת המנוע). כלומר: ככל שמשקל האופניים קטן יותר כך נזדקק לפחות כוח על מנת להניע אותם ממקום למקום.

ואמנם משקלם של הבמבובייק קטן משמעותית מאופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת. בעוד שמשקלם הממוצע של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת עומד על 30 קילוגרמים, משקלם ההמוצע של הבמבובייק עומד על כ-13 קילוגרם בלבד. אבל זה לא מסתיים כאן. באופניים חשמליים "רגילים" המנוע מפיק כוח בעוצמה קבועה. לעומת זאת, המנוע של הבמבובייק עובד עם אלגוריתם ייחודי ומתוחכם שלוקח בחשבון את תנאי השטח (נסיעה בעלייה או בירידה, עצמת החיכוך עם הדרך וכו') ומשתמש בחוק השני של ניוטון כדי לחשב את כמות האנרגיה המדוייקת שהמנוע צריך להפיק כדי להניע את האופניים. באופן כזה הכוח הנדרש להנעת הבמבובייק הוא מינימאלי.

השילוב הזה בין המשקל הנמוך לבין הניצול המיטבי של החשמל בסוללה הוא הוא שמאפשר לבמבובייק להציג צריכת חשמל נמוכה וחסכונית בד בבד עם טווחי נסיעה כפולים ואף משולשים מאלו של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת.

אין פה קסמים, אין כוחות על, רק פיזיקה בסיסית, טובה וישנה. מיותר לציין שהמלצתי לחבר שלי לרכוש במבובייק, והוא אכן רכש לעצמו זוג. איך אני יודע שהוא שמע בעצתי אתם בוודאי שואלים??! מאחר והלכנו ביחד לאופיר פרום ורכשנו אופניים חשמליים של במבובייק עבורו ואחד – גם בשבילי.

כתיבת תגובה